HPA

HIKAYAT PANGLIMA AGUNG: Bab 7 – Berangkat ke Tanah Suci

Besok paginya Sabtu 10 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 2 Disember 1652 Masehi, bahtera Indera Kayangan pun membongkar sauh lalu belayar meninggalkan Pelabuhan Makasar. Baginda Raja Gowa bersama pembesarnya serta sebilangan besar penduduk turut berada di pelabuhan untuk mengucapkan selamat jalan kepada Bujang serta semua anak buahnya yang sekian lama berkampung di situ. Dari atas anjung hadapan,Bujang dan isteri-isterinya melambai- lambai tangan ke arah mereka di darat.Ratna kelihatan mengesat airmata kerana terpaksa berpisah dengan ibu-bapanya buat sementara waktu,dipujuk oleh Chendana dan Balqis. Bujang pura-pura tidak melihat karenah isteri-isterinya yang sudah seperti adik-beradik itu.Dia juga pura-pura tidak nampak Mayang Sari yang turut berada di anjung tetapi tidak dilihat oleh sesiapa.

Setelah Pelabuhan Makasar sudah jauh ditinggalkan,baru Chendana dan Balqis mengajak Ratna masuk ke kamar besar. Tinggal Bujang bersama anak gadisnya Fatimah masih di situ memerhati lautan luas.Tanpa disedari Fatimah,Mayang Sari juga berada di sebelah Bujang.

“Ayah,boleh kah Fatimah ikut sama ke Mekah?”tiba-tiba Fatimah bertanya.

“Apa kata ibumu?”Bujang bertanya balik.

“Bonda suruh bertanya pada ayah,”jawapan Fatimah membuatkan Mayang Sari tersenyum.

“Baiklah,”Bujang mengangguk tanda memberi kebenaran.”Belajar rukun haji betul-betul.”

“Terima kasih,ayah,”Fatimah berlari masuk ke kamar besar untuk menyampaikan berita gembira itu kepada ibunya Balqis.Bujang dan Mayang berbalas-balas senyum.

“Keletah betul anak gadis abang itu,”Mayang Sari memuji. Bujang hanya tersenyum.

Tiba-tiba Puteri Rubiah pula menjelma di sisi Bujang.Puteri Rubiah bersalam dengan Mayang Sari,kemudian mencium tangan Bujang.

“Rubiah baru datang dari istana,”beritahu Puteri Rubiah pada Bujang.

“Baguslah,kedua-dua sudah berada di sini,”Bujang memerhati Mayang Sari dan Puteri Rubiah silih berganti.”Abang mahu kamu berdua membuat keputusan sekarang. Mahu menetap bersama abang di atas bahtera ini atau mahu berulang-alik antara alam ghaib?Kata pemutus di tanganmu.”

“Seorang isteri wajib berada di samping suaminya,”Mayang Sari tidak bertangguh-tangguh lagi membuat keputusan yang dianggapnya terbaik.

“Rubiah?” tanya Bujang pula pada isterinya dari Negeri Segara Masin itu.

“Benar kata Mayang,”sokong Puteri Rubiah.”Hidup-mati Rubiah tetap bersama abang.”

Bujang menarik nafas lega,gembira dengan keputusan kedua-dua isterinya itu.

“Baiklah,”Bujang memaklumkan.”Abang berpegang pada janji kamu berdua.Namun,jika sekali-sekala kamu ingin kembali menemui kedua-dua orang tuamu,abang tidak melarang.Anggaplah Chendana,Balqis dan Ratna seperti saudaramu sendiri.Ajar mereka apa-apa yang perlu diajar.”

“InsyaAllah,kami berjanji,abang,”ikrar Mayang Sari.Puteri Rubiah mengangguk tanda sependapat dengan madunya itu.

Bujang masuk ke kamar besar.Melihat Ratna,Chendana,Balqis dan Fatimah sedang berbual-bual kosong di ruang dapur,dia pun keluar dari situ dan turun ke geladak memerhati anak buahnya menjalankan tugas masing-masing.Dia berpuas hati melihat Yaakub Lim dan Lela Wangsa berada di kamar kemudi mengendalikan pelayaran.Panglima Kahar dan Andika sedang berbual-bual di suatu sudut geladak sambil bermain dam manakala Aria Wulon duduk bersendirian membuat latihan Yoga.

Bujang menghampiri Panglima Kahar dan Andika,memerhati mereka bermain seketika.

“Bujang,Paman hendak kembali ke Jambi,”tiba-tiba Panglima Kahar meluahkan hasratnya

Bujang dan Andika berpandangan,tidak menyangka sama sekali keputusan itu.

“Paman tak ingin menyertai perjuangan kami?”tanya Bujang.

“Paman sudah tua,”balas Panglima Kahar sambil bermain.”Biarlah orang-orang muda seperti kalian meneruskan perjuangan kami yang belum selesai. Balik dari Mekah,Paman akan terus menetap di Jambi.”

“Kalau sudah demikian keputusan Paman,apakan daya Bujang,”ujar Bujang tenang. Dia meninggalkan Panglima Kahar dan Andika dengan permainan dam mereka. Beredar pada Aria Wulon yang sedang khusuk mengamalkan latihan Yoganya. Dia memerhati keadaan Aria Wulon yang sedang duduk bertafakur,badannya seakan-akan mengeluarkan asap nipis.Dia seperti bergelut dengan sesuatu secara kebatinan.Ada perlawanan batin yang dahsyat.Tiba-tiba Aria Wulon mengalah,seluruh badannya menggigil.Dia ternampak Bujang.

“Kalau Panglima ada di sisi,ilmu hamba tidak menjadi,”katanya sambil tersenyum tawar.”Tadi hamba nampak badan Panglima penuh diseliputi cahaya kuning dan putih.Apa rahsianya?”

“Rahsianya ada dalam amalanmu,Aria,”Bujang menjawab ringkas.Kerana tidak ingin berhujah dengan panjang-lebar,Bujang meninggalkan Aria Wulon menuju ke kamar kemudi.Kedatangannya tidak disedari oleh Yaakub Lim yang sedang asyik membelek peta besar di dinding dan Lela Wangsa yang mula belajar menggunakan kompas bahtera itu.Bila Bujang batuk-batuk kecil,baru mereka menyedari kehadirannya.

“Panglima muncul senyap-senyap macam malaikat,”tegur Lela Wangsa,agak terkejut. Yaakub Lim hanya tersengih sambil terus memerhati peta.Bujang sama-sama meneliti peta itu.

“Laluan mana yang kita ikut?”tanya Bujang ingin tahu.

“Kita belayar menyeberangi Selat Makasar dan terus ke Pulau Belitong sebelum singgah di Batu Sawar,”Yaakub menunjukkan dengan jari telunjuknya di atas peta itu pelayaran yang bakal dilalui.

“Musim tengkujuh sudah berakhir,”Bujang memberi pandangan.”Mengapa tidak diikut perairan jajahan Berunai?Kita boleh menyusur pantai hingga ke Pontianak,kemudian menyeberangi Laut Cina Selatan ke Johor.”

“Cadangan hamba sebenarnya,Panglima,”Lela Wangsa mencelah.”Hamba pilih jalan yang paling dekat untuk cepat sampai ke tempat tujuan.Dulu kita bergantung pada angin untuk belayar tapi sekarang tidak lagi.Ribut-taufan dan laut yang bergelombang tidak menjadi halangan pada bahtera ini.”

“Air minuman juga tidak perlu dicari kerana boleh ditapis dari air laut,”sokong Yaakub Lim.

“Makanan segar sukar diperolehi di atas bahtera ini,”Bujang membantah.”Dengan menyusur pantai,kita boleh singgah di mana-mana pelabuhan untuk mendapatkan bekalan.Boleh juga kita melepas rindu pada tanah daratan.”

“Kalau begitu hamba akan mengubah haluan,”akhirnya Lela Wangsa bersetuju.”Kita belayar melalui Banjarmasin,Telok Ketapang dan Pontianak.”

“Benar kata Panglima,”Yaakub Lim angguk kepala.”Kita hanya bergantung kepada ikan sebagai makanan segar pada hal kita kekurangan sayur-sayuran dan buah-buahan.Terlalu lama kita di laut, memang membosankan,sekali-sekala mahu juga kita naik ke darat.”

“Hamba sekadar memberi buah fikiran,”balas Bujang dengan tenang.”Sungguhpun bahtera ini dikatakan tidak akan tenggelam walau sekuat mana ribut dan taufan,tidak salah kita berikhtiar mengelak dari malapetaka.”

Bujang meninggalkan kamar kemudi dan turun pula ke geladak tengah di mana terdapatnya kamar-kamar kepunyaan anak buahnya.Masih banyak lagi kamar yang kosong tanpa penghuni. Dia turun pula ke geladak bawah di mana ditempatkan berpuluh-puluh pucuk meriam besar, rentaka, lela,pemuras dan meriam penabur,semuanya sudah diisi dengan peluru dan siap-sedia untuk digunakan pada bila-bila masa.Bujuang turun ke bawah lagi memeriksa bilik kebal yang menempatkan barang-barang berharga,bilik bekalan senjata serta tempat-tempat simpanan yang masih kosong dan belum ditentukan kegunaannya. Akhir sekali,Bujang turun ke ruang paling bawah di mana ditempatkan segela jenis jentera yang menggerakkan bahtera itu.Semuan jentera itu tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan,dihubungkan terus dari sumber tenaga matahari di atas.Terdapat juga jentera gomba yang membekalkan air ke seluruh bahtera.Bagaimana air itu ditapis dari laut,hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Perut bahtera itu diperbuat daripada kaca jernih sehingga jelas kelihatan batu karang dan ikan-ikan yang berenang di bawahnya. Banyak lagi rahsia tentang bahtera ajaib itu yang masih belum diketahuinya.

“Sikit benar abang makan?”tegur Chendana tengahari itu bila melihat Bujang membasuh tangan.

“Abang masih kenyang,”Bujang memberi alasan sambil mengesat misainya.

“Mungkin masakan kami kurang sedap,”usik Mayang Sari mengukir senyum.

“Bukan begitu,”Bujang melirik pada Rubiah yang mengetahui cerita sebenarnya.

“Tak apalah,besok akan kami masakkan ikan pekasam goreng kegemaran abang,”Balqis pula mencelah.”Atau pun ikan bakar cicah air asam.”

“Yalah,”Bujang mengalah,tidak mahu menjangkan cerita.Dia meneguk minumannya dan berharap perkara yang remeh-temeh itu tidak diperbesarkan lagi.Mayang Sari dan Puteri Rubiah yang dapat membaca isi hatinya mengangguk perlahan tanda faham.Bila tiba masanya yang sesuai, akan mereka ceritakan kisah yang sebenarnya kepada Chendana,Balqis dan Ratna.

Bujang bangun membawa cangkir minumannya ke anjung.Pintu gelongsor yang menyambung- kan kamar besar dengan anjung sengaja dibiarkan terbuka,membiarkan udara segar dari luar masuk ke dalam. Dia duduk di bangku menikmati kehijauan pesisir pantai dan tanah daratan sambil menghirup minumannya.

“Kehilangan abang tempoh hari adalah bersebab,”Bujang berkata dengan tenang.Walaupun suaranya tidak lantang,dia tahu semua isterinya sedang memasang telinga”Abang dijemput Raja Nasyaful Alam,pemerintah Segara Masin,ayahanda kepada Rubiah.”

Bujang memerhati pula gunung-ganang yang jelas kelihatan sayup-sayup di kejauhan pedalaman di bawah terik matahari.Asap yang berkepul-kepul ke udara dari beberapa tempat menunjukkan terdapat perkampungan di sana.

“Abang dititahkan berjumpa dengan Rijalul Ghaib,pemuda berilmu tinggi dari zaman Nabi Ibrahim alaihissalam,”Bujang meneruskan ceritanya.”Cerita selanjutnya,tanyalah Rubiah.”

Bujang menghabiskan minumannya,meletakkan cangkir di atas meja lalu turun ke kamar kemudi.

Tengahari itu,bahtera mereka berlabuh di perairan Banjarmasin untuk membeli bekalan makanan segar seperti yang dicadangkan.Kerana air sedang surut,sampan terpaksa digunakan untuk berulang-alik ke pengkalan kayu.Semua anak kapal dibenarkan ke daratan untuk membeli-belah atau bersiar-siar di perkampungan orang Banjar itu.Bujang turut membawa semua isterinya membeli barang-barang keperluan,termasuk Mayang dan Rubiah yang menjelma seperti manusia biasa.Menjelang petang,mereka belayar semula setelah air pasang.Sementara menunggu ketibaan malam,Bujang bermain sepak raga dengan beberapa orang anak buahnya. Ada yang membuat latihan silat,ada juga yang menangkap ikan menggunakan jarring.

Pelayaran mereka diteruskan tanpa halangan.Mereka singgah di Telok Ketapang,Pontianak dan Pulau Lingga.Di Riau dan Bentan,mereka bergabung pula dengan lancang-lancang dari angkatan fisabilillah yang berpengkalan di perairan tersebut.

Tujuh hari kemudian iaitu pada pagi Sabtu 17 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 9 Disember 1652 Masehi, dengan diiringi oleh beratus- ratus buah lancang perang,Bahtera Indera Kayangan berlabuh di Pengkalan Batu Sawar. Perairan yang sudah sesak dengan kapal-kapal dagang bertambah sesak dengan kehadiran mereka.Bujang membenarkan anak buahnya pulang menemui anak-isteri dan membuat persediaan ke Tanah Suci. Setelah mengizinkan Chendana membawa semua madunya bermalam di Kampung Panchor,Bujang tidak membuang masa lagi terus mengumpulkan ketua-ketua lancang di tempat persembunyian rahsia mereka di tengah hutan  paya bakau.Sambil menjamu selera,mereka berbincang dan mengatur rancangan rapi bagaimana hendak mengusir Syarikat Hindia Belanda atau VOC keluar dari Alam Melayu buat selama-lamanya.Sebelum berpisah menjelang senja,sekali lagi mereka berbai’ah dan bersumpah akan tetap setia pada perjuangan jihad demi amal maaruf nahi mungkar.Kemudian mereka bersurai mengikut haluan masing-masing.

Malam sudah menjelma ketika Bujang merapatkan perahunya ke pelantar berhampiran rumah Datuk Temenggung di Kampung Panchor.Pelita sudah pun dipasang,menandakan semua isterinya sudah berkumpul di sana.Bulan mengambang terang. Bujang mengambil wuduk di atas tangga pelantar di mana dia pernah bermenung mengenangkan kehilangan Chendana yang disangka mati lemas.Setelah membersih-kan capalnya,dia mengatur langkah ke rumah bapa mertuanya.

Malam itu Bujang berpeluang bersembahyang jemaah bersama ibubapa mertuanya,isteri-isterinya serta anaknya Fatimah.Atas desakan mertuanya,dia terpaksa menjadi imam. Selepas makan malam,seperti kebiasaanya Datuk Temenggung berihat mengambil angin di serambi bersama Bujang,membiarkan kaum perempuan dengan urusan mereka.

“Petang tadi semasa ketiadaanmu,Duli Yang Dipertuan menghantar utusan menjemputmu ke istana besok,”Datuk Temenggung memulakan perbualan sambil meggulung rokok daunnya.

“Mungkin ada kaitan dengan jawatanmu sebagai Laksamana Muda Johor.”

“Bujang sudah lama meletak jawatan,”balas Bujang tenang.

Datuk Temenggung menyalakan rokoknya dengan api pelita,kemudian menyedut rokok itu dalam-dalam.Asap rokok naik berkepul-kepul memenuhi ruang serambi.”Ayah juga bercadang hendak meletak jawatan sebelum mengikut kau ke Mekah.Ayah bukannya muda macam dulu. Tak larat lagi ke hulu-ke hilir menjunjung titah Duli Yang Dipertuan.”

“Balik dari Mekah,ayah hendak tinggal di mana?”tanya Bujang.

“ Di mana lagi kalau bukan di kampung ini,”ujar Datuk Temenggung.

“ Tinggallah bersama kami di atas bahtera,”Bujang mempelawa mertuanya.

“ Nak jadi macam Orang Laut?”tempelak Datuk Temenggung sambil ketawa kecil.” Biarlah ayah tinggal di darat.Boleh bercucuk-tanam.Boleh berkebun.”

“Bujang bimbang kalau-kalau Paduka Raja membalas dendam,”Bujang menyuarakan apa yang tersirat di hati.”Sejak menjadi Laksamana dulu,Tun Jamil memang berdendam dengan kita.”

“Kalau hendak mati,di mana-mana pun kita boleh mati,”bangkang Datuk Temenggung.

Bujang terdiam,rasa hormatnya pada mertuanya mengatasi dendam dan marah.

Datuk Temenggung juga diam.Dia tahu kepulangan Bujang bukan hendak mendengar kemelut yang berlaku di kalangan sultan dan pembesar Johor.

“Semasa balik kemari tadi,ayah nampak banyak lancang kita sudah belayar meninggalkan Batu Sawar,”Datuk Temenggung beralih ke tajuk lain.”Entah kenapa mereka tergesa-gesa benar.”

“Supaya tidak menimbulkan syak-wasangka pada musuh kita,lebih cepat mereka belayar,lebih bagus,”Bujang memandang tepat ke wajah mertuanya.”Begitu juga dengan kita.”

“Besok,ayah dengan Tun Lela Perkasa akan memunggahkan barang-barang keperluan ke atas bahtera,”jawab Datuk Temenggung,memahami maksud kata-kata menantunya.’Siapa lagi yang boleh ikut kita?”

“Sesiapa sahaja asalkan boleh menyimpan rahsia,”jelas Bujang.

“Kita hendak ke Mekah,bukan hendak pergi berperang,”bidas Datuk Temenggung.

“Bahtera itu bukan sebarang bahtera,tetapi bahtera dari alam ghaib,”Bujang  berterus-terang dengan mertuanya.”Bujang khuatir kalau-kalau rahsia ini bocor ke tangan musuh kita dan digunakan sebagai modal untuk menjatuhkan kita.Bukan semua berpeluang berkahwin dengan orang bunian.”

Datuk Temenggung mengangguk tanda faham maksud menantunya itu.”Orang yang tidak memahami perjalanan ilmu persulukan akan menuduhmu mengamalkan ajaran sesat.”

“Itulah yang Bujang bimbang,”sampuk Bujang.

“Pandai-pandailah ayah memilih mereka yang boleh dipercayai,”Datuk Temenggung memberi keyakinan.”Bila kita hendak membongkar sauh?”

“Lusa,selepas tengah malam,”Bujang memutuskan.

“Mengapa tergesa-gesa sangat hendak pergi dari sini?”tanya Chendana dalam rangkulan Bujang setelah melepaskan penat-lelah melampiaskan nafsu masing-masing.

Bujang memasang telinga.Bilik yang dikongsi bersama Chendana senyap sunyi. Ratna dan Balqis yang berada di bilik sebelah sudah lama tidur.  Begitu juga dengan Fatimah yang menumpang bilik datuk dan neneknya. Mayang dan Rubiah sudah kembali ke bahtera.

“Abang tak sedap hati,”Bujang menjawab pertanyaan Chendana akhirnya.”Kalau-kalau kehadiran kita dapat dihidu oleh anjing-anjing Belanda.”

“Tapi,bahtera itu dari luar kelihatan hampir sama seperti kapal lain,”tingkah Chendana.

“Rambut manusia sama hitam,hati lain-lain,”Bujang melepaskan Chendana dari pelokannya, kemudian bangun menyarungkan kain menuju ke jendela. Jendela itu dibuka,membiarkan angin larut malam yang dingin menerpa masuk bersama bunyi kuang dari rimba.Bulan yang mengambang sudah hampir tenggelam di ufuk barat.

“Mulut manusia masakan boleh ditutup,”tambah Bujang lagi,merenung malam yang gelap.

“Tak usahlah abang risaukan perkara yang belum berlaku,”bisik Chendana  memujuk suaminya yang tidak keruan.”Itu di luar pengetahuan kita.Serahkan semuanya pada Allah.”

Bujang hanya mengeluh. Tangannya  mencapai kain basahan sebelum menutup jendela itu.

“Abang nak ke mana pula ni?” tanya Chendana dari pembaringannya.

“Pergi mandi kat sungai tu.”

“Buat apa mandi malam-malam buta ni?”

“Pura-pura bertanya pula,”sindir Bujang.”Kalau tak mandi,masakan boleh bertahajud.”

“Abang pergilah,”Chendana menolak.”Chendana tak tahan. Sejuk sangat ni.”

Berhati-hati Bujang memijak lantai kayu beralas tikar mengkuang itu supaya tidak mengganggu mereka yang masih diulit mimpi.Pelita damar yang dipasang di serambi sudah pun padam,kawasan di situ diselimuti kegelapan.Diam-diam dia mencapai capalnya lalu mengatur langkah ke pelantar. Suasana di atas pelantar itu samar-samar sahaja kerana bulan mengambang tidak kelihatan lagi. Dalam samar-samar itu,dia ternampak satu lembaga berambut panjang.Hatinya berdebar-debar.

“Balqis bukan hantulah,”bisik lembaga yang hanya berkain kemban itu.

“Hai,Balqis,”tegur Bujang merapati isterinya.”Dah larut malam pun nak mandi juga.”

“Kita mandi sama-sama,”Balqis membisikkan sesuatu ke telinga suaminya.

Sebagai jawapan,Bujang menyelak kain Balqis dan terus merebahkan isterinya ke lantai pelantar di tepi sungai itu..

“Apa yang Panglima senyumkan itu?” tegur Yaakub Lim pada pagi Ahad 18 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 10 Disember 1652 Masehi.

Bujang yang sedang memerhati barang-barang dipunggah naik ke atas bahtera bagaikan terkejut dari lamunan.Dia hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala,soalan Yaakub tidak dijawab.

“Berapa ramai yang akan ikut sama ke Mekah?”tanya Bujang,melupakan kenangan semalam.

“Kebanyakannya kaum-keluarga dan sanak-saudara anak buah Panglima,”Aria Wulon yang menemani Yaakub Lim mencuri peluang menjawab.”Kami berdua tak ada keluarga di sini.”

“Hamba ada keluarga di Melaka,”Yaakub Lim membela diri.”Tapi dah lama tak balik.”

“Nanti kita singgah di Melaka,bolehlah kamu menemui keluargamu,”balas Bujang.

“Dah lama hamba tak balik ke rumah,Panglima,”Yaakub Lim mengulangi kenyataannya pada Bujang,suaranya berbaur rasa sedih dan keciwa.”Dah hampir lima tahun.”

“Terpulanglah,”Bujang tidak suka mengorek rahsia rumah-tangga orang lain,lebih-lebih lagi rakannya.”Apa pun,kita akan singgah di beberapa tempat hingga ke Teluk Benggala.”

“Kenapa tidak melintas Lautan Hindi,Panglina?”tanya Aria Wulon.”Lebih cepat.”

“Kenapa terburu-buru,Aria?”Yaakub menjawab bagi pihak Bujang.”Kita masih ada masa yang banyak. Musim haji lambat lagi.Bulan Zulhijah. Sekarang baru bulan Safar.”

Bujang memerhati Kota Batu Sawar tempat bersemayam sultan Johor yang kelihatan jelas dari atas bahteranya.”Sebenarnya,kita singgah dengan bersebab,sambil menyelam minum air.”

Yaakub Lim dan Aria Wulon berpandang-pandangan,tidak memahami maksud Bujang.

Bujang beralih pula perhatiannya kepada Kota Seberang yang pernah menjadi tempat almarhum ayahandanya bersemayam sebelum mangkat di Tambelan.”Dalam berjuang kita berniaga,dalam berniaga kita berjuang,”Bujang berteka-teki lagi.”Itulah jihad namanya.”

“Kita hendak berniaga pula,Panglima?”tanya Aria Wulon seakan menyindir.

“Kita merisik dulu,”jelas Bujang.”Siasat tentang penawaran dan permintaan.”

“Penawaran dan permintaan?”tanya Yaakub Lim. Aria Wulon menggaru-garu kepalanya.

“Kamu orang cina,Yaakub,”balas Bujang.”Orang cina pandai berniaga.Tentu kamu faham apa yang hamba maksudkan.”

“Ya,”akui Yaakub Lim.”Caranya mudah sahaja. Beli murah jual mahal.”

“Tidak,”bantah Bujang.”Ikut cara kita,beli mahal jual murah.” Bujang terus beredar pergi.

Yaakub Lim dan Aria Wulon terlopong.

“Angkatan kita diserang?”tanya Bujang petang itu di atas geladak.

“Benar,Panglima,”Lela Wangsa mengesahkan,matanya berkisar memerhati rakan-rakan lain yang sibuk bermain sepak raga,berbual-bual kosong dan menangkap ikan.”Berita ini hamba terima dari orang-orang kita yang terselamat.”

Bujang membuka ikat kepala dan mengesat peluh di mukanya. Badannya juga bersimbah peluh kerana baru lepas bermain sepak raga.”Sudah diberitahu pada orang lain?”

“Hanya pada Panglima,”Lela Wangsa memerhati lagi sekelilingnya.”Yaakub,Andika dan lain-lain belum tahu-menahu.”

“Rahsiakan dulu khabar-berita ini,”Bujang berpesan.”Berapa orang yang terkorban?”

“Empat-lima orang sahaja,Panglima,”beritahu Lela Wangsa.”Tapi ramai yang luka-luka terkena bedilan.Beberapa buah lancang kita rosak teruk.Mujurlah mereka mendengar kata Panglima dan belayar awal meninggalkan Batu Sawar.Sebahagian besar dari angkatan kita terlepas dari kepungan dan berjaya berundur ke pulau-pulau berhampiran.Jika tidak,jumlah korban kita mungkin jauh lebih besar.”

Bujang memerhati anak buahnya yang sedang berbual-bual dengan keluarga masiong-masing.

“Hamba yakin ini semua angkara Belanda,”tambah Lela Wangsa membuat terkaan.

“Atau penyuluhnya dari orang Melayu sendiri,”Bujang mengandaikan.”Silap hamba juga kerana membenarkan lancang-lancang lain menyusul kita dari belakang.Lain kali kita berpecah,kita bergerak berasingan.Keluargamu sudah naik kemari?”

“Sudah,Panglima,”jawab Lela Wangsa.”Ayah dan ibu hamba juga ikut sama. Yang lain hamba rasa kebanyakannya sudah berada di atas bahtera ini kerana tidak mahu ketinggalan.”

“Beritahu kawan-kawan kita supaya bersiap-sedia,”perintah Bujang.”Tengah malam ini tepat pukul dua-belas kita belayar meninggalkan Batu Sawar.”

“Baik,Panglima,”patuh Lela Wangsa.

“Bilik tidur kami memang menakjubkan,Bujang,”Mak Siti menerangkan sambil menjeling suaminya Datuk Temenggung.”Serba-serbi ada dalam bilik itu.”

“Di sini kami menyebutnya kamar,Mak,”sampuk Chendana.

Bujang hanya tersenyum memerhati mereka makan malam.Bapa dan ibu mertuanya,Chendana, Balqis,Ratna,Rubiah,Mayang,Fatimah – semua yang disayanginya ada di situ.Hidupnya terasa lengkap. Dia menyuap nasi lambat-lambat.

“Bila kita hendak bertolak,Bujang?”tiba-tiba Datuk Temenggung bertanya sambil mengunyah.

“Kalau tiada aral,malam ini jua,ayah,”ujar Bujang tenang,matanya mengerling pada jam besar di dinding yang menunjukkan hampir pukuk sembilan malam.Lebih-kurang tiga jam lagi.Dia melihat Mayang menjeling ke arahnya.Pandangan mereka bertemu.Bila dia memandang ke arah Rubiah, Rubiah mengangguk sedikit.Ternyata mereka berdua sudah mengetahui berita kemalangan yang menimpa angkatannya siang tadi. “Ayah yang menubuhkan angkatan ini,ayah kenal semua orang-orang kita?”tanya Bujang selamba.

“Tidak semua,”Datuk Temenggung mengaku.”Orang-orang kita berada di mana-mana. Ayah hanya berhubung dengan ketua-ketua mereka dari setiap kampung dan daerah. Mustahil untuk mengenali semuanya.”

“Tidak mustahil ada musang berbulu ayam,ada musuh dalam selimut,”bidas Bujang.

“Ya,tidak mustahil,”Datuk Temenggung agak terkejut.”Tapi,kita semua sudah berbai’ah,sudah menjunjung Qur’an,sudah mengangkat sumpah akan taat setia pada perjuangan. Sesiapa yang belot,maut padahnya.”

Bujang terdiam,hanya mulutnya terus mengunyah makanan.

Dari jendela kamar kemudi menjelang tengah malam,diam-diam Bujang mengamati anak buahnya yang sibuk dengan pekerjaan masing-masing di atas geladak bermandikan cahaya terang rembulan yang mengambang penuh.Yaakub Lim dan Lela Wangsa sedang meneliti peta besar yang dilekatkan pada dinding.Jam menunjukkan hampir tengah malam.

“Yaakub,semak semua senarai penumpang,”perintah Bujang tanpa berpaling.

Yaakub Lim dan Lela Wangsa saling berpandangan.”Hamba belum buat senarai,Panglima,” jawab Yaakub yang tidak mengetahui apa yang berlaku.

“Siapkan senarai lengkap,”perintah Bujang lagi.”Termasuk semua anak kapal.”

Bujang keluar ke geladak. Selain dari mereka yang bertugas,yang lain tidak kelihatan di atas geladak.Suasana sunyi sepi.Bujang naik ke anjung belakang meninjau kawasan sekitar bahtera. Tepat pada waktu tengah malam,sauh pun diangkat dan bahtera itu mula bergerak.Air sungai berolak tenang,berkilau-kilauan di bawah cahaya bulan. Mula-mula perlahan,kemudian beransur menjadi laju,senyap-senyap membelah ombak meninggalkan pengkalan Batu Sawar. Haluan bahtera berkepala naga menuju tepat ke muara Sungai Johor.matanya mengeluarkan cahaya menyoroti laluan yang diambil.Kota Batu Sawar sunyi sepi,begitu juga Kampung Panchor. Dari anjung belakang yang tinggi itu,Bujang memantau setiap kapal,lancang dan sampan. Setelah yakin bahtera itu tidak diekori,dia kembali semula ke geladak atas dan terus masuk ke kamar kemudi. Di bantu oleh Lela Wangsa,Yaakub Lim begitu tekun mmengemudikan bahtera itu,matanya tidak lepas-lepas memandang ke hadapan.Aria Wulon tidak ada di situ bersama mereka.

“Anak-isterimu apa khabar,Lela?Bujang bertanya sambil melihat jarum kompas.

“Baik,Panglima,”ujar Lela Wangsa.”Mereka semua sudah tidur.Ibubapa hamba tinggal di kamar sebelah. Kalau apa-apa hal,mereka boleh tengok-tengokkan anak-anak hamba.”

“Aria Wulon?”tanya Bujang lagi dengan selamba.

“Berihat agaknya,”jawab Lela Wangsa tanpa mengesyaki apa-apa.”Dia akan gantikan kami subuh nanti bersama Andika.”

“Pastikan kamu berempat sahaja dibenarkan kemari,”Bujang memberi ingatan.

“Walaupun Panglima Kahar?”tanya Yaakub Lim yang membisu sejak tadi.

“Walaupun isteri dan anak hamba sendiri,”Bujang menegaskan.”Siapa yang bertugas menjaga meriam dan lain-lain kelengkapan perang?”

“Tun Berkat,Tun Dali ,Wan Hanafi, Tok Putih, Belitong ,Awang Long ,Jusuh,Hang Isap,

Tok Kilat,Dewani dan Engku Jaafar menjadi ketua kumpulan masing-masing,”Lela Wangsa menerangkan.”Dang Lenggang dan Chut Kencana mewakili kumpulan serikandi setelah isteri Panglima,Tun Chendana,menarik diri.”

“Pastikan mereka bergilir-gilir pada setiap masa,siang atau malam,”Bujang mengingatkan mereka dengan tegas.”Begitu juga dengan kamar kemudi ini. Masa untuk bermain sudah tamat. Kali ni,kita akan bersungguh-sungguh.”

“Maksud Panglima?”tanya Lela Wangsa.

“Mulai besok,akan kita buktikan siapa kita sebenarnya,”tegas Bujang perlahan.

Besoknya Isnin 19 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 11 Disember 1652 Masehi,pagi-pagi lagi bahtera mereka sudah menghampiri Kuala Kesang yang bersempadan dengan Melaka.

“Andika,Lela Wangsa,perintahkan pasukan penembak bersiap sedia,”Bujang memberi perintah kepada kedua-dua hulubalangnya itu.”Hamba akan beri arahan dari sini.”

‘Baik,Panglima,”serentak mereka menjawab,serentak juga mereka bergegas keluar.

Bujang melirik pada Yaakub Lim dan Aria Wulon yang menjaga kemudi.

“Yaakub,keluargamu bertempat tinggal di mana?’tanya Bujang,merenung ke darat.

“Dekat Bukit Cina,di luar Kota Melaka,”jawab Yaakub.”Tapi,dia kerap berada di rumah orang tuanya di Kampung Lubuk Cina.”

“Bagus,”Bujang berpuas hati.”Ini memudahkan kerja hamba.”

Melihat Kota Melaka yang dikawal rapi itu semakin hampir,Bujang mendekat sebuah punat berhampiran celaga kemudi.Punat itu ditekan,mukanya didongakkan kea rah satu corong di atas kepalanya,lalu memberi perintah,”Pasukan penembak,bedil hanya Kota Melaka. Hamba ulangi, hanya Kota Melaka.Mulakan sekarang!Tembak!”

Sebentar kemudian,bergegar bahtera itu apabila meriam-meriam mula memuntahkan peluru ke arah Kota Melaka.Bedilan demi bedilan dilepaskan bertalu-talu tanpa henti. Dari jendela kamar kemudi,Bujang meninjau kerosakan ke atas kota peninggalan Portugis itu.Tembok batu yang tebal itu mula berlubang diterjah peluru meriam,salah satu pintu gerbang hancur berkecai,tiang bendera rebah mencium bumi.Di sana-sini kelihatan kepulan asap apabila barisan pertahanan Belanda membalas serangan.

Melihat Kota Melaka semakin jauh ditringgalkan,Bujang menekan semula punat tadi lalu memberi perintah,”Berhenti membedil!Bersihkan semua senjata!”

Sebentar kemudian,bedilan dihentikan dan bahtera itu tidak bergegar lagi.

“Hamba tidak tahu pun kegunaan punat itu,”Yaakub Lim mengeluh.

“Kau perlu belajar lagi,Yaakub,”balas Bujang sambil menuding pada kitab lama pemberian Raja Nasyaful Alam yang terletak di atas rak. Dia keluar dari kamar kemudi itu dan terus turun ke geladak  di mana ditempatkan semua meriam. Dia memerhati seketika meriam-meriam itu dicuci dan dibersihkan sebelum beredar ke bilik bekalan ubat letupan.Bilik itu dibukanya. Dia memeriksa pula kelengkapan yang terdapat dalam bilik itu.

“Peluru meriam semakin berkurangan,”Bujang memberitahu Lela Wangsa dan Andika ketika terserempak dengan mereka di geladak atas.”

“Itu yang hamba terlupa memaklumkan kepada Panglima,”Andika menjawab penuh kesalan.” Baru tadi kami menyedarinya.Hamba dengan Lela baru berkira-kira hendak menemui Panglima.”

“Tidak mengapa,”Bujang merenung jauh ke hadapan.”Beringat sebelum kena,berjimat sebelum habis.”

“Kata Yaakub,Tuan Jourdain kerap mendapatkan bekalan senjata api dan peluru dari Benua Hindi,”Lela Wangsa mencelah.”Hamba lupa nama pelabuhannya.”

“Kamu berdua uruskan dengan Yaakub dalam perkara ini,”perintah Bujang.”Jangan lupa buat catatan setiap perbelanjaan kita.”

“Apa yang abang tulis tu?”tanya Rubiah ketika Bujang mengisi buku catatan hariannya lewat pagi itu.Bujang hanya berkain dan tidak berbaju manakala Rubiah cuma berkemban. Mereka baru selesai berhempas-pulas memuaskan nafsu masing-masing.

“Kisah hidup abang sejak dari kecil,”ujara Bujang sambil menulis.

“Sayang sekali,Rubiah tidak boleh membaca,”Rubiah menyisir rambutnya yang panjang terhurai hinga ke pinggang.”Rubiah hanya faham tulisan Jawi.Bahasa apa tu?”

“Bahasa Melayu juga,”Bujang tergelak.”Cuma ditulis dalam tulisan Rumi,tulisan yang digunakan oleh Belanda,Portugis dan orang-orang di negeri atas angin.”

“Abang masih ingat setiap kejadian dalam hidup abang?”Rubiah menguji suaminya.

:Mengapa tidak?”Bujang membela diri.”Kalau kitab suci Al-Qur’an ssebanyak lebih enam ribu ayat mampu abang hafal,apalah sangat riwayat hidup abang.”

“Kalau abang mahu,Rubiah boleh bantu,”Rubiah menawarkan diri.

“Apa yang Rubiah tahu tentang diri abang?”tempelak Bujang.”Kita baru sahaja berkahwin.”

“Abang silap membuat perhitungan,”Rubiah mula menyanggul rambutnya.”Rubiah sudah berusia lima ribu tahun.Keturunan abang boleh Rubiah kesan hingga ke Nabi Muhammad s.a.w.”

“Lima ribu tahun?”Bujang terperanjat besar,wajah Rubiah ditenungnya.

Rubiah tersenyum.”Rubiah tidaklah terlalu tua.Kalau mengikut kiraan manusia,usia Rubiah lebih-kurang suku abad,lebih muda dari abang. Biasanya kami boleh hidup sampai seratus ribu tahun kalau tidak diserang penyakit atau mati terbunuh. Usia ayahanda sendiri hampir mencecah sepuluh ribu tahun.”

“Bagaimana dengan Mayang?”Bujang ingin tahu.”Berapa usianya?”

“18 atau 19 tahun mengikut kiraan manusia,”Rubiah membetulkan sanggulnya.”Hampir sebaya dengan Daeng Ratna.Dia masih perawan,tidak seperti Rubiah yang sudah menjanda.”

“Rubiah seorang janda?”sekali lagi Bujang terkejut.

“Arwah suami Rubiah terbunuh ketika berperang dengan jin kafir pada zaman Nabi Isa alaihissalam dulu,”Rubiah mendedahkan rahsia dirinya.”Kami tidak dikurniakan anak.”

“Tapi,abang rasa Rubiah seperti anak dara,”Bujang mengusik isterinya.

“Yang membezakan antara dara dengan tidak hanyalah selaput nipis seperti kulit bawang,” Rubiah mengukir senyum.”Yang lain semuanya sama.”

“Seronok juga jadi golongan bunian,ya?”Bujang menyimpan kalam dan dakwatnya.

“Seronok atau tidak,Allah sudah takdirkan kami begini,”Rubiah mengenakan baju kurung.

“Rubiah nak ke mana pula?”tanya Bujang bila melihat isterinya memakai kain selubung pula.

“Menyediakan makanan tengah hari,”balas Rubiah selamba lalu ghaib dari pandangan.

Bujang menggelengkan kepala,impiannya untuk memadu kasih lagi hancur berkecai. Sambil mengeluh sendirian,dia mencapai kain basahan lalu masuk ke bilik mandi.

Ketika matahari tegak di atas kepala,bahtera Indera Kayangan singgah di Kuala Selangor. Kerana cuaca panas,tidak ramai yang ingin menjejak kaki di darat.Sementara menunggu, sebahagian dari mereka turun ke laut memasang pukat manakala yang lain-lain mengambil angin di anjung.Sementelah lagi,Kuala Selangor pada waktu itu tidak lebih dari sebuah perkampungan nelayan.

Bujang naik ke darat atas desakan Ratna.

“Apa yang menarik sangat di sini?”tanya Bujang pada isterinya ketika mereka berjalan-jalan di sekitar pasar yang kelihatan agak lengang.

“Berasek dan makanan Bugis yang lain,”mata Ratna mencari-cari gerai yang dimaksudkan.

“Makanan Bugis? Di sini?”Bujang seakan-akan tidak percaya.

“Kata Andika,di sini terdapat beberapa keluarga Bugis yang membuat perkampungan,”Ratna menerangkan.”Ketuanya bernama Labachu atau Labedu. Ada bau-bau bacang dengan Ratna.”

“Ratna hendak mencarinya?”tanya Bujang.

“Tidak,”Ratna menafikan.”Hanya sekadar singgah membeli makanan Bugis.”

Setelah berjalan beberapa ketika,akhirnya mereka menemui gerai yang dimaksudkan. Malangnya,waktu itu sudah tengah hari,ramai yang memesan nasi dan lauk-pauk. Satu-satunya berasek yang tinggal sudah hampir basi.

“Ada lagi berasek?”tanya Ratna pada pemilik gerai itu.

“Ini saja yang tinggal,”jawab lelaki separuh tua itu.”Kalau nak juga,kena tunggu besok pagi.”

“Besok pagi?”Bujang memberontak.”Tapi…”

“Kami akan tunggu besok pagi,”Ratna cepat-cepat memotong cakap suaminya.

“Tuan hamba nak makan?Mandre nandre?”tanya pemilik gerai itu lagi.

Mula-mula Bujang ingin menolak pelawaan itu,mengenangkan makanan sudah pun dimasak di atas bahtera.Namun,bila pemilik gerai itu berbahasa Bugis,dia mengangguk sahaja,demi menjaga hati Ratna.Mereka pun duduk di sebuah meja menunggu makanan tiba.

“Mengapa kepingin sangat hendak makan berasek?”tanya Bujang kehairanan.

“Entahlah,”balas Ratna.”Tiba-tiba sahaja Ratna rasa kepingin.”

“Ratna mengidam?”Bujang ketawa kecil.”Tapi,kita baru seminggu…”

“Kata Mayang,Ratna sudah berbadan dua,”

“Mayang?”Bujang merendahkan suaranya.”Mayang yang mengatakan begitu?”

Ratna hanya mampu angguk kepala,matanya berkaca tanda terlalu gembira. Bujang juga terlalu gembira.Kalaulah mereka bukan berada di gerai,sudah lama Ratna dipeluknya erat-erat.

Pemilik gerai datang membawa dulang berisi nasi dan lauk-pauk yang diisi di dalam pinggan. Tanpa sepatah kata,mereka mula menjamu selera. Bujang tidak bercakap kerana asyik memikirkan nasibnya yang akan bergelar ayah lagi.Ratna lebih-lebih lagi kerana akan menjadi seorang ibu buat pertama kalinya. Mereka senyum sendirian,tenggelam dalam khayalan masing-masing.

“Tuan hamba?”pemilik gerai untuk menghampiri Bujang selepas mereka habis makan.

“Ya?”Bujang terpinga-pinga kehairanan.”Berapa bayarannya?”

“Dua guilder,”jawab pemilik gerai itu,memegang satu bungkusan besar berbalut daun pisang.

“Biar Ratna membayarnya,abang,”Ratna menyerahkan wang yang diminta.

“Terima kasih,”ujar pemilik gerai itu,kemudian menghulurkan bungkusan yang dibawanya kepada Bujuang.”Baru hamba teringat.Ada beberapa bungkus berasek lagi yang belum dijual. Hamba simpan.Cadang nak pulangkan tapi tak sempat.Ambilllah.”

“Nampaknya tidak perlu hamba tunggu sampai besok pagi,”balas Bujang.”Berapa harganya?”

“Ambillah,hamba beri percuma,”pelawa pemilik kedai itu.”Tadi hamba terdengar isteri tuanhamba kepingin hendak makan berasek.Hanya orang Bugis yang kenal berasek.”

“Hamba orang Bugis,”Ratna mengaku.”Nama hamba Daeng Ratna Sari.”

“Puteri tunggal Empu Daeng Relaku?”pemilik kedai itu terus menyusun sembah menjunjung duli.Pelanggan-pelanggan lain tercengang kehairanan.

Lama selepas meninggalkan Kuala Selangor.pengalaman itu masih menjadi tajuk perbualan Ratna serta isteri-isteri Bujang yang lain.Tambah rancak lagi apabila Mak Siti masuk campur dengan menokok-tambah cerita lain pula.Bujang,Datuk Temenggung dan Fatimah lebih banyak mendengar dari berkata-kata.

“Chendana dulu lagi dahsyat,kepingin nak makan daging pelanduk jantan,”Mak Siti membuka cerita baru pula ketika jamuan makan malam.”Entah-entah nak dapat anak lelaki.”

“Merepeklah Mak ni,”bantah Chendana di celah gelak-ketawa ramai.

“Mula tu tak sempat sebab Chendana dicolek orang,”Mak Siti mengungkit kisah lama.”Mujur daging pelanduk itu makcik keringkan,buat daging salai,tahan berbulan-bulan. Agaknya orang bunian pun macam ni,ya,Mayang? Rubiah?”

Mayang dan Rubiah serba-salah menjadi mangsa mulut becuk Mak Siti.

“Yang sudah tu sudahlah,Siti,”Datuk Temenggung menegur isterinya.”Dari siang hingga ke malam,tak habis-habis bercerita.Mengidamlah.Kepinginlah. Kita tengah makan ni,nanti tercekik.”

Teguran Datuk Temenggung melegakan keadaan.Masing-masing makan dengan tenang.

“Bujang,kita hendak singgah di Kuala Kedah?”tanya Datuk Temenggung

Bujang mengangguk sambil menjawab,”Kita perlu tambah bekalan beras,ayah.”

“Lama benar ayah tidak menjenguk Kuala Kedah,”tambah Datuk Temenggung.” Lebih sepuluh tahun lamanya.Lepas Kedah jatuh ke tangan Belanda,ayah tak balik-balik lagi.Tentu negeri itu sudah banyak berubah,ya?”

“Memang banyak berubah,ayah,”Bujang membasuh tangan.”Harap-harap perubahan ini membawa kebaikan kepada perjuangan kita.”

“Kanda Sultan memang menyokong perjuangan abang,tidak seperti almarhum Ayahanda,” Balqis pula menyampuk.”Di sana ramai pengikut abang.”

“Memang sesuai benar kawasan itu dibuat markas kita,Bujang,”Datuk Temenggung turut menyokong.”Sementelah lagi,ayah dengar Pulau Pinang dan Langkawi sudah diserahkan oleh sultan kepadamu sebagai pemilik mutlak turun-temurun.”

“Ya,sebahagian dari angkatan kita memang berpengkalan di sekitar perairan tersebut,”Bujang meneguk sedikit minumannya.”Balik dari Mekah,akan Bujang cari mereka.”

“Kenapa tidak sekarang?”tanya Datuk Temenggung.

“Elok kita tumpukan dulu pada urusan haji,”nasihat Bujang.”Sebagai tetamu Allah.”

“Menunaikan haji bukat setakat menyempurnakan segala syarat tetapi lebih dari itu,”Mayang menjelaskan kepada Bujang malam itu ketika mereka berihat di pembaringan.

“Ajarkan kepada mereka hikmah di sebaliknya,”Bujang masih enggan melepaskan isterinya.

“Abang sahajalah yang ajar,”Mayang terkebil-kebil kegelian.”Bukankah abang pernah ke Mekah suatu ketika dulu?”

“Itu dulu,”Bujang merenggangkan badan,bahagian yang basah berlendir dikesat dengan kain.”Masa pertama kali abang menjejak kaki ke Gunung Jerai.Mayang setiap tahun ke tanah suci, Mayang lebih berpengalaman.”

“Bagaimana abang ke sana dulu?”tiba-tiba Mayang bertanya.

Bujang termenung seketika.”Sukar untuk diterima akal,”ujarnya ringkas bagaikan enggan bercerita tentang pengalaman aneh itu pada sesiapa pun.

“Kalau Allah mengizinkan,tidak ada yang mustahil,”Mayang turut mengesat bahagiannya yang basah yang baru sahaja diterjah bertubi-tubi,mendatangkan nikmat yang tidak terhingga.

Bujuang bangun mengenakan kainnya semula lalu beredar ke jendela.Nafsunya mengendur bila teringatkan kebesaran Allah.Dia memerhati alam yang bersimbah dengan cahaya rembulan. Mayang dapat mengesan perasaan suaminya.Dia juga bangun,kain yang terlondeh itu dikemban ke paras dada.Dia mengirai-irai rambutnya yang panjang terhurai itu.

“Kalau abang enggan bercerita,tidak mengapa,”Mayang menekan punat menyalakan lampu kamar tidur mereka.Dia beredar ke meja solek dan mula menyisir rambutnya yang kusut-masai itu.

“Bukan begitu,Mayang,”Bujang menafikan.Dilihatnya bahtera itu masih belayar menyusuri pantai,fajar sidiq menjelang tiba,subuh bakal menjelma.Dibukanya jendela kaca itu,dibiarkan udara dinihari menerpa masuk.”Hingga ke saat ini,abang masih sangsi.Apakah abang ke sana hanya melalui mimpi atau dengan tubuh-badan sekali?Wallahualam.”

“Maksud abang?”tanya Mayang sambil menyisir rambutnya.

“Mayang tidak tahu?”Bujang bertanya kembali.

“Sebagai makhluk Allah,pengetahuan Mayang juga ada hijabnya,”Mayang memberi alasan.

“Abang diajar membaca sepotong ayat dari Surah Al-Kahfi,”Bujang mendedahkan.”Dengan mengamalkan ayat tersebut sebelum tidur,roh abang akan keluar dari tubuh badan kasar ini. Roh itu dipanggil roh hayat.Dengan cara itulah abang ke tanah suci dulu.Sejak itu,abang tidak pernah lagi mengamalkannya.”

Roh hayat dan roh mamat,”Mayang berfikir sejenak.”Memang ada disebut dalam kitab. Bukan calang-calang manusia boleh melakukannya.Perlu berguru.Kalau tersalah bawa,roh hayat tidak mampu kembali ke badan kasar,maka jadilah roh mamat,roh orang yang sudah mati.”

“Begitulah kira-kiranya,”Bujang bersetuju.”Dulu abang pergi ditemani Sheikh Abdullah.”

“Kalau begitu,nyatalah hanya roh abang yang pergi ke tanah suci,”Mayang memutuskan.

“Tapi yang anehnya masih ada kesan pasir pada capal abang,tangan abang masih ada kesan buah korma,”Bujang menyangkal kenyataan isterinya.”Malah,di kala itu tangan abang masih berbau wangi selepas menyentuh hajratul aswad di dalam kaabah.”

Subhanallah,”Mayang menuturkan,tanpa menyedari dirinya berhadas besar.

“Ya,subhanallah,”Bujang juga terikut-ikut.Menyedar kesilapannya,dia cepat-cepat beristighfar di dalam hati,mencapai kaian basahan lalu bergegas ke bilik mandi.

Pagi Selasa 20 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 12 Disember 1652 Masehi ketika matahari baru menjelma dari tanah besar,bahtera itu berlabuh berhampiran sebuah muara sungai di Pulau Pinang.Bujang yang baru selesai berdoa dan berwirid beredar ke jendela dengan pakaian pendekar tersarung di badan.Mayang juga bangun menanggalkan telekung putihnya.

“Rasanya seperti Pulau Pinang,”Mayang menegur dari belakang.

“Memang Pulau Pinang,”Bujang mengesahkan.”Abang boleh lihat Gunung Jerai nun jauh di sana. Di seberang selat ini ialah Kuala Prai di tanah besar.”

“Tanah pegangan abang,tentulah abang kenal,”sampuk Mayang sambil tersenyum.

Mereka keluar ke kamar besar.Semua sudah berkumpul di dapur,sarapan sudah siap terhidang. Mereka pun bersarapan sambil berbual-bual kosong.

“Mengapa ini?”Bujang bertanya hairan bila mendapati semua masih berkumpul di atas geladak, tidak berani naik ke darat.

“Lanun,Panglima,”Aria Wulon menuding ke pantai yang dikawal rapi oleh beratus-ratus pendekar bersenjatakan panah dan senjata api.”Mereka melarang kita menjejak kami di pantai ini tanpa membayar cukai kepala.”

“Mengapa hamba tidak dimaklumkan awal-awal?”tanya Bujang,agak marah.

“Sebab kami menaruh syak mereka orang-orang Panglima juga,”jawab Yaakub Lim.”Mungkin mereka tidak cam bahtera Panglima.Kita tidak ada bendera atau panji-panji tanda pengenalan.”

“Benderanya ada tapi belum dipasang pada tiang,”Lela Wangsa mencelah.”Hamba ambil dari lancang Panglima,masih tersimpan di kamar hamba.”

“Pergi pasang sekarang,”perintahnya pada Lela Wangsa.”Yang lain-lain boleh naik ke darat. Selagi Panglima Agung masih berdiri,keselamatanmu terjamin.”

Sementara sampan-sampan diturunkan ke air,Bujang kembali ke kamar kemudi memeriksa buku catatan pelayaran yang ditulis oleh Yaakub.Bila Bujang keluar semula beberapa ketika kemudian, bendera hijau-kuning-merah berlambang keris bersilang dan bertulis kalimah Lailahaillallah-Muhammadur-Rasulullah berkibar megah di hujung tiang layar.Anak buahnya bersama lain-lain penumpang berebut-rebut berdayung menuju ke pantai. Ternyata,kedatangan mereka tidak lagi dihalang.Bendera angkatan fisabilillah sudah dikenali mereka. Sampan-sampan itu mula berulang-alik antara bahtera itu dengan tanah daratan. Bujang tersenyum puas  dari atas geladak.Diketuai oleh Chendana,semua isterinya keluar menemaninya di geladak sambil menyaksikan kedamaian perkampungan di muara sungai itu.

Tidak lama kemudian,sebuah sampan yang didayung oleh empat lelaki berpakaian serba hitam, berkeris serta membawa busar panah merapati bahtera itu.Lelaki yang di hadapan sekali yang bertindak sebagai ketua bangun bercekak pinggang bertanyakan sesuatu kepada Andika yang berada paling hampir.Andika menunjuk ke arah Bujang.

Lelaki itu terus naik ke anjung dibawa oleh Andika manakala rakan-rakannya berkawal di dalam sampan.Sekali pandang sahaja,Bujang sudah mengenali lelaki berpakaian pendekar itu.Ternyata lelaki itu juga mengenali Bujang lalu cepat dia bertelut di hadapan Bujang menyusun sembah seperti seorang raja.

“Selamat datang ke Pulau Pinang,Tengku Laksamana Agung Raja Laut,”sembah lelaki itu penuh takzim,menyebabkan mereka yang berada di atas geladak itu kehairanan.

“Kundang,kenal lagi isteri hamba?”Bujang tersenyum bertanya sambil menuding kepada Balqis.

“Tunku Rahimah timang-timangan Tunku Balqis,”Kundang menyusun sembah lagi.

“Semua ini isteri hamba,”Bujang memperkenalkan kepada Kundang.”Tun Chendana,Daeng Ratna Sari,Puteri Mayang Sari dan Puteri Rubiah.”

“Tun Chendana patik kenal juga,Tengku,dulu namanya Kuntum.Tapi,patik tengok isteri Tengku bertiga sahaja,”Kundang terpinga-pinga kerana tidak nampak Mayang dan Rubiah.

Mayang dan Rubiah hanya tersenyum.

“Siapa yang bersamamu,Kundang?”tanya Bujang mengalih perhatian sahabat lamanya itu.

“Tengku pasti kenal,”Kundang menjengok ke bawah.” Bachok,Semaun dan Damak. Kita sama-sama berjuang menentang Belanda dan Siam sepuluh tahun yang lalu.”

“Hamba kenal mereka,”Bujang tersenyum.”Jangan bahasakan hamba sebagai Tengku lagi. Panglima sudah memadai,Kundang.”

“Tapi,Tengku..err..Panglima menguasai kawasan perairan ini dari Pulau Pinang hingga ke Langkawi,”Kundang mengingatkan.”Tengku bergelar Laksamana Agung Raja Laut.”

“Panglima sudah memadai,”ulangi Bujang,agak tegas,matanya merenung tajam.

“Patik..err..hamba faham,Panglima,”Kundang mula terasa gementar.”Jemputlah ke darat berjumpa semua rakan-rakan,Panglima.Bukan selalu kami dikunjungi Imam Khalifah.”

“Kamu pergilah dulu,nanti hamba menyusul kemudian,”pinta Bujang.”Kirim salam pada Bachok,Semaun,Damak dan kawan-kawan kita yang lain.”

“Baiklah,Panglima,”Kundang menyusun sembah lalu bergegas turun dari anjung kembali ke sampan.Becok mulutnya bercerita pada rakan-rakannya. Bujang tersenyum lebar.

“Andika,kita berihat di sini barang seketika,”Bujang memberi perintah.”Kamu semua bebas ke darat.Tapi,jangan pergi jauh,nanti tersesat ke dalam hutan.Kita belayar menjelang senja.”

“Baik,Panglima,”Andika segera beredar untuk memberitahu rakan-rakan yang lain.

“Betulkah mereka tidak melihat Mayang dan Rubiah?”bisik Balqis pada Bujang.

Bujang angguk,”Hanya kita sahaja yang dapat melihat mereka berdua,”bisiknya kembali.

Pagi itu,Bujang mengambil keputusan untuk menemui kawan-kawan lamanya di darat. Ditemani oleh Andika dan Lela Wangsa,mereka bertiga ditunjukkan jalan ke rumah Kundang yang terletak di pinggir perkampungan tersebut.Kundang menyambut kedatangan mereka dengan tangan terbuka.Mereka dijamu dengan makanan ringan di serambi rumah.

“Sejak Raja Muda Mahmud menjadi Sultan,kebanyakan kawan-kawan kita membuat perkampungan di sekitar Pulau Pinang dan Seberang Perai,”Kundang membuka cerita ketika mereka menjamu selera.”Ramai juga yang berkampung di Pulau Langkawi.”

“Baginda Sultan memang bijak mengatur siasah perang,”Bujang memuji abang iparnya.

“Siasah perang?”Bachok menyampuk.”Oh ya,baru hamba faham,Panglima.”

“Apa yang kau faham,Bachok?”tempelak  Semaun,mengenyit mata pada Damak.

“Eh,kau ingat kau saja yang pandai bercakap tentang peperangan?”Bachok menempelak balik, disambut dengan gelak-ketawa oleh Semaun,Kundang dan Damak. Bujang tersenyum,terkenang kembali semasa mereka sama-sama berjuang dulu. Andika dan Lela Wangsa turut tersenyum, terasa keakraban di antara mereka.

“Dengan menguasai perairan ini,bererti kita menguasai laluan perdagangan kompeni Belanda,” Bujang menjelaskan dengan lebih lanjut.”Perjuangan kita bukan setakat mengangkat senjata sahaja.Kita perlu menguasai pasaran dan pemasaran.”

Kundang,Bachok,Semaun dan Damak menggaru kepala yang tidak gatal.

“Dalam berjuang kita berniaga,dalam berniaga kita berjuang,”Bujang menambah lagi.

Kundang,Bachok,Semaun dan Damak bertambah bingung.

“Kita beli barang-barang dengan harga yang mahal,kita jual murah,”tambah Bujang.

“Panglima,”Kundang menggaru lagi kepalanya.”Apakah hamba yang salah dengar,atau Panglima yang salah cakap?Kalau kita beli mahal jual murah,di mana untungnya?”

“Kita berniaga bukan mencari laba atau keuntungan,”Bujang menjelaskan.”Kita berniaga untuk memenangi hati orang kampung dan rakyat.Pada waktu yang sama,kita memecah penguasaan perdagangan Belanda di rantau ini.Inilah caranya kita bersaing dengan mereka selain melalui peperangan.”

“Hamba mula faham sikit,Panglima,tapi masih pening lagi,”Kundang mencelah. Kenyataan itu disambut dengan gelak-ketawa oleh raskan-rakannya,termasuk Lela Wangsa dan Andika.

Bujang tersenyum,”Kita beli hasil keluaran penduduk dengan harga yang mahal,kita jual di Melaka atau Betawi dengan harga yang murah,”jelasnya.”Kita beli semua barang-barang keluaran dari Barat dengan harga yang mahal,kita jual pada penduduk dengan harga murah.Dengan cara ini, pedagang-pedagang Belanda pasti muflis.”

“Tapi,semua itu memerlukan wang yang banyak,Panglima,”keluh Bachok.

“Wang dan kekayaan tidak menjadi masalah,”tegas Bujang tanpa bercerita lebih lanjut.

“Kalau begitu,apa yang harus kami buat,Panglima?”tanya Kundang.

“Kami akan belayar ke Tanah Suci,”Bujang menerangkan lagi.”Sepeninggalan kami,hebahkan rancangan hamba ini kepada semua orang-orang kita.Kami akan kembali dengan barang-barang keperluan mereka untuk ditukar-ganti dengan padi,buah-buahan,hasil-hasil hutan,galian dan apa sahaja milik orang kampung untuk kami pasarkan di Melaka,Betawi serta lain-lain pelabuhan yang dikuasai Belanda.”

“Perniagaan bertukar-tukar barang,”Kundang mengangguk.”Baru hamba faham,Panglima.”

“Ingat,ini adalah tipu-muslihat perjuangan kita,”Bujang mengingatkan.”Biar pecah di perut, jangan pecah di mulut.”

Selepas jamuan ringan itu,Bujang tiga sahabat dibawa bersiar-siar meninjau kawasan perkampungan itu.Mereka diperkenalkan juga kepada rakan-rakan seperjuangan lain yang telah dipertanggung-jawabkan menjaga keselamatan dan kebajikan di sekitar perairan Pulau Pinang termasuk Pulau Rimau,Pulau Kendi,Pulau Aman,Pulau Jerejak serta pulau-pulau lain. Sementara itu,anak buahnya yang lain bebas bermain-main,bermandi-manda,berkelah,menangkap ikan dan mendapatkan bekalan buah-buahan serta sayur-sayuran segar dari penduduk kampung. Setelah sehari suntuk berlabuh,akhirnya ketika waktu senjakala bahtera itu pun membongkar sauh dan belayar meninggalkan perairan Pulau Pinang.Sambil melambai-lambai ke arah mereka di darat, Bujang yang berada di anjung hadapan di sebelah kamarnya merasa puas hati dengan kunjungan yang membawa berbagai keuntungan itu. Ibubapa mertuanya dan isteri-isterinya turut sama melambaikan tangan sebagai ucapan selamat tinggal kepada mereka yang menghuni perkampungan itu.Kemudian,Bujang masuk ke kamarnya untuk menunaikan sembahyang wajib.

“Sekarang baru hamba faham rancangan Panglima,”kata Yaakub Lim pada malam itu ketika mengendalikan celaga kemudi.”Tadi sudah diceritakan oleh Lela Wangsa dan Andika. Hamba sebagai orang cina pun kalah pada Panglima dalam soal perniagaan.”

“Bezanya,perniagaan kita menguntungkan rakyat tetapi merugikan pedagang Belanda,” Bujang mencelah.”Habuan untuk kita sedikit sahaja,dan mungkin tidak ada langsung. Inilah pengorbanan kita dalam berjihad mengembalikan kegemilangan Melayu di rantau ini.”

“Kita akan singgah di Kuala Kedah,Panglima?”tanya Yaakub  Lim.

“Kuala Kedah dan Langkawi,”balas Bujang.”Selepas itu baru kita meninjau pasaran di sepanjang pesisir pantai hinga ke Laut Merah.Dalam pelayaran pulang,hamba bercadang hendak membeli secara pukal.”

“Hamba dah faham sekarang,”sampuk Yaakub Lim.

“Kalau sudah faham,hamba tidak akan mengulanginya lagi,”balas Bujang.

“ Kita bermalam di sini,”kata Bujang membetulkan kainnya sambil menjenguk ke jendela.

Mayang Sari diam sahaja,kain kembannya diketatkan supaya tidak terlucut.

“Mayang tidak gembira singgah di Kuala Kedah?”tanya Bujang demi terpandang perubahan air muka isterinya itu.

“Masakan tidak gembira,”Mayang mengenakan selindang menutupi bahunya.

“Tapi,ada sesuatu yang terbuku di hati Mayang,”Bujang membuat tekaan.

“Siang tadi abang bersama Mayang,malam pun masih di sini,apa pula kata isteri abang yang lain,barangkali cemburu berbunga di hati,”Mayang meluahkan perasaannya.

“Oh, itu yang Mayang risaukan,”balas Bujang sambil lewa seolah-olah perkara itu terlalu remeh dan tidak perlu diperbesarkan.

“Bukan Mayang hendak meremehkan atau memperbesarkan perkara ini,”lantas Mayang menyelar suaminya.”Namun,sebagai suami,abang perlulah adil dan saksama sesama isteri. Buat giliran supaya tidak dipandang serong.Beri layanan sama rata dan sama dirasa.”

Bujang terdiam sejenak memikirkan kata-kata isterinya itu.”Abang akui ada kebenarannya,” katanya perlahan.”Abang terlalu mementingkan diri sendiri sampai terlupa hendak bersikap adil dan saksama.Baiklah,mulai besok,akan abang gilir-gilirkan,bermula dari Chendana. Abang tidak mahu dituduh pilih kasih dan berat sebelah.”

“Mayang juga tidak mahu dianggap terlalu mengawal suami,”Mayang meningkah.”Baik bagi abang,baiklah bagi Mayang.Kalau takdirnya ada di antara kami yang keuzuran atau tidak mampu melayani abang,pandai-pandailah abang menggunakan budi-bicara agar tidak mengeruhkan suasana.”

“Isteri tunggak di sebalik kejayaan seorang suami,”Bujang berfalsafah.”Tanpa isteri,siapalah suami.”

“Dan,tanpa abang,siapalah kami,”Mayang memulangkan pujian itu sambil mengukir senyum penuh bermakna.Melihat gaya Mayang yang menggoda,Bujang terus merapatinya….!

Besok paginya Rabu 21 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 13 Disember 1652 Masehi, Bujang naik ke pengkalan bersiar-siar di sekitar pasar. Dia hanya ditemani Balqis dan Fatimah  kerana isteri- isterinya yang lain memberi peluang mereka bertiga untuk menemui rakan-rakan lama yang  berada di Kuala Kedah. Anak buahnya bebas berjalan-jalan dan membeli-belah keperluan masing-masing sebagai persediaan ke Tanah Suci.

Sebelum ke pasar,terlebih dahulu mereka tiga beranak berkunjung ke rumah Penghulu Perkasa yang tersergam indah di atas tapak rumah arwah ayahnya dulu.Kebetulan pula,Perkasa sedang bersarapan pagi bersama isteri dan anak-anaknya. Bujang sekeluarga pun dijemput sama.

“Dah besar rupanya Tengku Wan Fatimah,”Perkasa memuji anak saudara.”Berapa usianya,Bujang?”

“Hampir dua-belas tahun,”Balqis yang menjawab bagi pihak Bujang.”Seperti ayahnya,dia juga tidak suka dibahasakan dengan gelaran bangsawan. Fatimah sahaja sudah cukup.”

“Bapa borek anak pun rintik,”Perkasa memuji lagi sambil menjeling pada anak-isterinya.  yang masih malu-malu dengan kehadiran puteri dari kerabat di raja Kedah itu.”Bila kanda berdua hendak kembali bersemayam di istana Kota Si-Putih?”

“Tengoklah keadaan,”Bujang masih merahsiakan rancangannya.

“Hamba dengar Tun Chendana isteri Panglima sudah selamat dari dicolek orang,”tiba-tiba Perkasa mengungkit cerita lama yang ingin dilupakan oleh Bujang.

“Perkasa,”suara Bujang tiba-tiba berubah.”Aku tahu siapa yang bertanggung-jawab dalam membuat onar.Kita lupakan sahaja perkara itu.Jika tidak,luka lama kembali berdarah.”

Wajah Perkasa pucat seketika. Cepat-cepat dia mengawal perasaannya.

“Bukan niatku hendak pergi sejauh itu,”jawab Perkasa membela dirinya.

“Kartina sudah kuceraikan,Tun Bija Sura sudah kuusir,perkara itu sudah kuanggap selesai dan tidak perlu diungkit lagi,”sekali lagi Bujang mengingatkan.”Sementelah pula,kau ini abang iparku. Perkara yang tekah berlaku,tidak harus dikenang kembali.”

“Aku menyesal,Bujang,”Perkasa terus memeluk kaki Bujang sambil mengalirkan air mata.

“Tak apalah,”Bujang menggosok kepala iparnya.”Air dicincang takkan putus.Sebusuk-busuk daging,dibasuh dikincah dimakan juga.”

“Perkasa yang merancang pencolekan Chendana?”tanya Balqis ketika mereka berjalan-jalan di pasar pagi itu.”Sukar untuk dipercaya. Apa tujuannya berbuat begitu?”

“Gila kuasa,”ulas Bujang.”Ada orang bimbang kalau-kalau abang ditabal sebagai Sultan Johor. Perkasa dan Kartina digunakan mereka secara halus untuk menjatuhkan abang.Mujurlah,orang- orang abang berjaya memintas rancangan jahat mereka itu.”

“Dan,abang lepaskan Perkasa pergi begitu sahaja?”Balqis menyindir.

“Umpan,”jawab Bujang penuh rahsia.”Kita perlu ikan kecil untuk menangkap ikan besar.”

“Ayah,Fatimah lapar,”tiba-tiba Fatimah menarik lengan baju Bujang.

“Tadi ‘kan dah sarapan.” Balqis mencelah.

“Makan apa,Bonda?Tak sempat kenyang pun,”bantah Fatimah.

“Kita ke sana,”Bujang mengajak mereka ke sebuah gerai makanan di tepi sungai.

Tiba di gerai yang dimaksudkan,mereka duduk semeja dan Bujang terus memesan sarapan.

Mereka terus menikmati pulut panggang dan air kopi yang dipesan. Pulut panggang yang dicicah denganh seunding daging memang amat menyelerakan,tambahan lagi bagi perut yang masih lapar.

Bujang berpuas hati melihat anaknya makan.Melihat Fatimah,Bujang merasa seperti Teratai hidup kembali.Dia sanggup mengorbankan nyawanya demi keselamatan Fatimah.

“Tun Mat?”bisik Balqis sambil mencuit bahu Bujang.

“Siapa?”Bujang belum menangkap maksud isterinya.

“Tun Mat Akib,pemangku Bendahara Kedah,”bisik Balqis lagi,suaranya berbaur kebencian.

“Tiba-tiba abang hilang selera,”keluh Bujang demi terpandang pembesar separuh umur yang ditunjukkan oleh isterinya.Dia memandang ke arah lain dan pura-pura tidak nampak Tun Mat.

“Fatimah pun tak lalu,”Fatimah meniru perbuatan ayahnya. Balqis tersenyum.Bapa borek anak rintik,bisik hatinya.Bujang juga tersenyum,seolah-olah dapat membaca isi hati isterinya.

Tun Muhamad Akib,pembesar paling berkuasa di Kedah,memasuki kawasan pasar dengan diiringi oleh dua orang pengawal peribadi lengkap bersenjata. Setiap orang yang berselisih dengannya mesti tunduk menyusun sembah sebagai tanda penghormatan kepada darah keturunannya dan pangkatnya. Sesiapa yang lambat atau terlupa pasti kena tempeleng pengawalnya yang berwajah bengis.Tidak menghairankan apabila Tun Mat bersama pengawalnya tiba berhampiran meja Bujang,mereka menuntut penghormatan dan layanan yang sama. Alangkah marahnya mereka bila Bujang  bersikap bena tak bena serta berpura-pura tidak nampak.

“Bangun!”seorang pengawal berbadan tegap mencekak baju Bujang dan memaksanya berdiri.

“Sembah!”pengawal yang kedua,besar-tinggi orangnya,menengking Bujang.

Bujang menurut sahaja apabila diheret ke hadapan Tun Mat.

“Ini Tunku Bendahara Kedah!Sembah!”tengking pengawal besar-tinggi itu lagi.

“Hanya Allah yangberhak disembah,bukan makhluk,”ujar Bujang dengan Tenang.

“Biadap!”Pengawal berbadan tegap menghayun tangan hendak menempar Bujang.

Satu tamparan kencang hinggap di muka pengawal itu,menyebabkan dia terhumban ke belakang.Pengawal kedua menerpa hendak menangkap Bujang dari belakang. Satu tendangan padu singgah di mukanya,menyebabkan dia juga terhumban ke belakang.

“Kamu tersilap membuat perhitungan,”kata Bujang pada kedua-dua pengawal yang masih terbaring sambil mengesat mulut,bibir dan hidung yang berdarah. Balqis dan Fatimah menjadi cemas. Suasana di pasar bertukar kecoh.

“Tengku Laksamana Agung?”Tun Mat bagaikan tercekik demi terpandang wajah Bujang.

“Apa gerangan ertinya ini,Tun Mat?”Balqis menghampiri Tun Mat bersama Fatimah.

“Tunku Balqis?”Tun Muhamad Akib semakin terperanjat.

“Lain kali kalau hendak memukul harimau,lihat dahulu siapa tuannya,”sindir Balqis.

“Mari,Balqis,Fatimah,”Bujang mengajak isteri dan anaknya pergi dari situ.

Balqis segera membayar harga sarapan dan terus beredar pergi bersama Bujang serta Fatimah. Di belakang mereka,kedua-dua pengawal itu terkial-kial bangun mendapatkan Tun Muhamad Akib.

“Bertambahlah dendamnya pada abang,”kata Balqis pada Bujang.

“Biarlah,”Bujang memujuk hatinya sambil berjalan menuju ke pengkalan.”Takkan mati abang kerana dendamnya,dengan izin Allah Taala.”

“Pasti akan heboh seluruh istana dengan berita kedatangan abang,”Balqis meramalkan.

“Biarlah,”Bujang bercekak pinggang memandang ke arah bahteranya.”Kita tidak akan berlama di Kuala Kedah ini.Fatimah,mari kita menziarahi pusara ibumu di Bukit Puteri.”

Kembali ke bahtera,Bujang duduk menulis buku catatannya manakala Balqis dan Fatimah keluar ke dapur membantu Chendana,Ratna,Rubiah dan Mayang memasak.Baru hampir siap,tiba-tiba pintu kamarnya diketuk beberapa kali.

“Msuklah,”pelawa Bujang,masih memegang kalamnya.

Datuk Temenggung membuka pintu kamar itu lalu melangkah masuk.

“Ayah,”tegur Bujang,menyimpan kalamnya.”Duduklah.”

“Bujang,ayah harap kau tidak salah faham,”Datuk Temenggung duduk di kerusi dan memerhati Kuala Kedah menerusi jendela kaca.”Cakap salah,tak cakap pun salah.”

“Salah faham apa pula,ayah,”Bujang menutup buku catatannya.

“Begini,”Datuk Temenggung diam sejenak,tidak tahu bagaimana hendak memulakan perbualan.”Ayah ingat ayah nak pindah ke bilik bawah dengan ibumu. Bilik sekarang tu biarlah Fatimah yang duduk.Dia pun dah jadi anak dara sunti,segan pula dia pada kami.”

Bujang tersenyum. Dia tahu bapa dan ibu mertuanya juga perlu tempat berasingan supaya tidak terganggu perhubungan suami-isteri mereka.”Baiklah,ayah,”dia tidak membantah.

“Satu perkara lagi,”Datuk Temenggung menambah.”Di dalam bilik itu,akan ayah tinggalkan beberapa lembaran penting tentang angkatan kita.Jika terjadi sesuatu ke atas diri ayah,ambillah lembaran itu buat panduan dan pedoman di kemudian hari.”

“Apa pula yang akan terjadi ke atas diri ayah?”tanya Bujang kehairanan.

“Manalah tahu,ajal maut di tangan Tuhan,”balas datuk Temenggung.

Bujang terdiam. Kalau bukan bapa mertuanya yang sudah dianggapnya seperti ayahnya sendiri, mahu rasanya dia membalas balik dengan kata-kata yang pedas. Namun,rasa hormatnya dan kasih-sayangnya mengatasi perasaan dan gelora darah mudanya.

“Baiklah,ayah,”jawab Bujang perlahan.

“Manalah tahu,”ulangi Datuk Temenggung.” Kalau-kalau ayah mati di Mekah.Lagi pun, ramai yang cemburu pada ayah,pada jawatan ayah.Terutama sekali anak buah Paduka Raja.Kalau berlaku sesuatu geruh,simpanlah semua lembaran ayah itu,mungkin boleh membantu Bujang.”

“InsyaAllah,ayah,”sekali lagi Bujang berjanji,tidak mahu memanjangkan perkara tersebut.

Setelah Datuk Temenggung keluar dari situ,Bujang termenung panjang,buku catatan dan kalamnya tidak disentuh.Dan,ketika bahtera Indera Kayangan bertolak meninggalkan Pelabuhan Kuala Kedah menuju ke utara,dia termenung pula di anjung hadapan,merenung kosong ke arah laut dan daratan negeri Kedah yang beransur-ansur ditinggalkan.Kata-kata bapa mertuanya pagi tadi masih terngiang-ngiang di cuping telinganya.

“Benar kata Datuk Temenggung,”tiba-tiba Rubiah menegur dari sebelah.”Ajal maut di tangan Allah,kita sebagai makhluk tidak mampu menahannya,mengelaknya atau menangguhkannya.”

“Rubiah tahu apa yang disebut ayah pagi tadi?”tanya Bujang.

“Mengapa tidak,”jawab Rubiah.”Bila abang mengawini golongan Rubiah dan Mayang, apa sahaja yang abang lakukan,apa sahaja yang dilihat dan didengar,malah apa sahaja yang terlintas di hati,tidak terlepas dari pengetahuan kami. Kami ada rangkaian sendiri yang menyampaikan segala berita. Inilah kelebihan yang Allah berikan kepada kami.”

“Segala-galanya tidak terlepas?”Bujang mencabar kenyataan itu.’Bilakah ajal abang?”

“Kecuali dalam hal-hal tertentu yang Allah telah tetapkan hijabNya,”Rubiah membetulkan  keterlanjurannya.”Tiada yang Maha Mengetahui melainkan Allah.”

“Ayah bercerita tentang lembarannya,”Bujang mengubah tajuk.”Apa maksudnya?”

“Bila tiba masa dan ketikanya,kita akan tahu maksudnya,”Rubiah membuat kesimpulan bijak yang tidak  menyinggung perasaan suaminya.”Di hadapan sana Pulau Langkawi.”

“Ya,Pulau Langkawi,”tingkah Bujang.

“Digelar Pulau Seratus kerana terdapat seratus buah pulau,”jelas Rubiah tanpa diminta.

“Entahlah berapa buah,tapi bilangannya memang banyak,”Bujang menyokong.”Hanya dua-tiga buah pulau sahaja yang didiami manusia.Yang lain-lain masih hutan rimba,belum diteroka. Sesuai untuk abang jadikan markas perjuangan kami.”

“Di sana ada sebuah tasik yang luas dikelilingi pulau-pulau kecil,”Rubiah terus bercerita.

“Tasik Dayang Bunting?”tanya Bujang.

“Bukan,”Rubiah menafikan.”Kami memanggilnya Tasik Biru kerana airnya berwarna biru. Hanya boleh dimasuki oleh bahtera ketika air pasang. Itu pun melalui lubang naga.”

“Lubang naga?”Bujang semakin tertarik.

“Dulu,sepasang naga pernah mendiami Tasik Biru,”cerita Rubiah lagi.”Sekarang entahlah. Tetapi laluan masuk yang digunakan mereka masih ada hingga sekarang. Ketika air surut,ianya kelihatan seperti terowong besar yang tinggi dan curam.”

“Bolehkah bahtera kita tenggelam melalui terowong tersebut?”tanya Bujang,ingin tahu.

“Boleh,ketika air pasang,”ujar Rubiah penuh yakin.”Tiang layar boleh dilipat ke bawah atau dipendekkan jika diperlukan.Berada di situ seperti berada di sebuah tasik yang dikelilingi bukit-bukau yang curam,sukar dimasuki manusia.”

“Maksud Rubiah,bahtera ini boleh ditenggelamkan?”tanya Bujang lagi.

“Abang bacalah lagi kitab panduan itu,supaya lebih terang dan jelas,”Rubiah mencadangkan.

Tanpa membuang masa,Bujang terus ke kamar kemudi mengambil kitab yang dimaksudkan, kemudian berkurung di dalam kamar Rubiah membaca kitab itu dengan teliti.Pada waktu malam apabila bulan sudah terbit menerangi gugusan pulau-pulau Langkawi,Rubiah menunjukkan terowong yang dimaksudkan yang kelihatan seperti pintu gua,cukup besar untuk dimasuki oleh bahteranya.Malangnya pintu gua itu ditutupi seketul batu besar yang ditumbuhi semak-samun serta rumput liar,seolah-olah tidak dibuka rayusan tahun,kalau tidak ribuan tahun,lamanya.

“259 tahun,”Rubiah menjawab pertanyaan yang bermain dalam fikiran Bujang.”Batu itu dipanggil Batu Penunggu.Jelmaan hulubalang jin yang diamanahkan menjaga kawasan ini. Kuncinya ada pada abang.Hanya abang seorang yang mampu memujuknya.”

“Siapa gerangannya?”Bujang bertanya.

“Eloklah abang bertanya pada Mayang Sari,”Rubiah menyarankan.”Dia lebih arif kerana Negeri Antah Berantah letaknya di daratan sedangkan Rubiah berasal dari laut.”

Di bawah sinaran sang rembulan,Bujang mengamati pulau-pulau tersebut dengan teliti untuk rujukannya di kemudian hari.Bahtera itu akhirnya memasuki perairan Siam.

Terlentang di kamar Chendana,Bujang masih belum melelapkan mata meskipun malam semakin larut.Chendana juga masih terkebil-kebil di bawah kain selimut sambil mengereng memeluk Bujang.Badan masing-masing basah bersimbah peluh,disejukkan oleh udara nyaman dan dingin di dalam kamar itu.Dada Chendana masih lagi berombak selepas mencapai kemuncak gelora nafsunya yang dilampiaskan bersama suami kesayangan.

“Berapa usia kandungan Chendana sekarang?”tiba-tiba Bujang bertanya.

“Dua bulan sembilan hari,”jawab Chendana perlahan.”Kenapa,abang?”

“Abang bimbang juga,”Bujang menyuarakan pendapatnya.”Takut kalau-kalau perbuatan kita ini mengganggu anak dalam kandungan yang baru hendak membesar.”

“Merepeklah,abang ni,”Chendana menangkis pendapat Bujang sambil mencubit suaminya.

Bujang ketawa kecil.”Antara Chendana dengan Balqis,siapalah agaknya yang akan melahirkan anak dahulu,”Dia membuat andaian.

“Tentulah Balqis,”balas Chendana.”Sebab dia yang kena teroka dulu.Entah-entah Kartina.”

“Kartina?”Bujang terkedu,sudah lama bekas isterinya dari Tanah Jawa itu dilupainya. Dia bangun menyarungkan kain lalu berdiri di jendela kaca merenung laut yang gelap gulita.

“Maafkan Chendana kerana terlanjur menyebut nama itu,”pinta Chendana perlahan.

“Lupakan saja,”balas Bujang endah tak endah.”Kalau mengikut perhitungan abang,rasanya Chendana dengan Balqis akan bersalin di Tanah Suci.”

“Kalau begitu,Alhamdulillah,”sahut Chendana,gembira kerana suaminya tidak mengambil hati tentang Kartina.”Anak-anak kelahiran Mekah,tentu membawa tuah dan berkah.”

“Semua anak-anak kita bertuah,”Bujang memanjatkan harapannya sambil menyarungkan pakaiannya.”Abang hendak keluar sebentar.Meninjau keadaan di luar.”

“Kata orang,semakin hampir seorang perempuan itu hendak melahirkan anak,semakin kemaruk jadinya,”Chendana memandang tepat ke wajah Bujang,matanya galak.”Betul kah begitu?”

“Barangkali juga,”balas Bujang sambil tersenyum mendapatkan isterinya.Sebentar kemudian, semua pakaiannya terlonggok di lantai.Keluhan manja kedengaran dari mulut Chendana.

Setelah melalui Pulau Andaman dan Kepulauan Mergui,dua hari kemudian iaitu pada pagi Jumaat 23 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 15 Disember 1652 Masehi, bahtera itu berlabuh di Pelabuhan Pegu yang terletak di Teluk Martaban. Dengan bantuan Yaakub Lim sebagai jurubahasa,mereka dibenarkan berdagang dengan dikenakan sedikit cukai. Berada di tempat asing di mana penduduknya mirip orang Melayu tetapi bertutur dalam bahasa yang tidak difahami,ramai yang lebih suka tinggal di atas bahtera daripada bersiar-siar di darat yang belum tentu selamat. Hanya Bujang yang naik ke darat dengan ditemani oleh Yaakub Lim,Lela Wangsa, Andika dan Aria Wulon.Ketika berjalan-jalan memerhati barang-barang yang dijual,mereka berlima menarik perhatian ramai dengan pakaian Melayu dan keris yang dianggap asing bagi penduduk tempatan.Tidak banyak yang mereka beli melainkan beberapa cenderamata yang mereka tukarkan dengan wang emas Belanda. Balik ke bahtera,Bujang terus memberi arahan supaya meneruskan pelayaran ke Teluk Benggala.

Tiga hari kemudian iaitu pada hari Isnin 26 Safar 1063 Hijrah bersamaan dengan 18 Disember 1652 Masehi,mereka singgah di sebuah pelabuhan yang tidak dikenali di muara Sungai Ganges. Bahang matahari yang panas menyebabkan hanya anak kapal yang bertugas berada di atas geladak manakala selebihnya lebih suka berkurung di dalam kamar yang selesa lagi dingin. Sebagai nakhoda yang tugasnya tidak menentu,Bujang turut berada di samping Yaakub Lim ketika mereka mula merapatkan bahtera itu ke pengkalan.Setelah tali bahtera ditambat pada pancang,baru sauh diturunkan.Seperti biasa,jentera bahtera itu tidak pernah dimatikan kerana tenaga matahari yang menggerakkan jentera itu tidak pernah berkurangan.

“Berapa lama kita di sini,Panglima?”Yaakub Lim bertanya mendapatkan kepastian.

“Bergantung kepada keadaan,”Bujang memerhati pintu kuala Sungai Ganges yang luas melaut itu.”Nampaknya pelabuhan ini agak makmur.Barangkali boleh kita membeli-belah secukupnya.”

Dari pintu kamar kemudi,Bujang ternampak  bapa dan ibu mertuanya sedang berbual-bual kosong di hujung geladak bersama Panglima Kahar dan Tun Lela Pahlawan sambil memandang ke darat.”Ada yang menganggap pelayaran ini sungguh membosankan,”Bujang membuat kesimpulan.”Khabarnya, ada yang menjadi kurang siuman dan terjun ke laut.”

“Tetapi tidak bagi hamba,Panglima,”lekas-lekas Yaakub Lim menjawab.”Bertahun-tahun kehidupan hamba begini sejak hamba melarikan diri dari Kwantung.”

“Pelayaran yang panjang tidak akan membosankan jika kita bijak menggunakan masa yang terluang,”Bujang memberi buah fikiran.”Sebab itulah hamba izinkan orang-orang kita membawa anak-isteri masing-masing.Kata orang,jauh berjalan luas pandangan,lama hidup banyak dirasa.”

“Hamba faham,Panglima,”balas Yaakub Lim.”Nanti hamba berbincang dengan Andika dan Lela Wangsa supaya semua diberi tugas dan tanggung-jawab tertentu mengikut jadual. Kita hidup di bawah satu bumbung,perlu tolong-menolong dan saling bantu-membantu.”

Perbualan mereka terganggu apabila Lela Wangsa,Andika dan Aria Wulon muncul.

“Apa rancangan kita hari ini,Panglima?”Lela Wangsa menegur dengan pertanyaan.

Walaupun pertanyaan itu ditujukan kepada Bujang,Yaakub Lim yang menjawabnya,”Apa lagi, kita membeli-belah barang keperluan,terutama sekali makanan segar.”

“Hamba sedang mencari kitab cara-cara mengerjakan haji,”sampuk Lela Wangsa.

“Kitabnya mungkin dijual di sini tapi..,yang ditulis dalam bahasa Melayu,susahlah sikit,” Andika memberitahu Lela Wangsa.

“Boleh pinjam kitab hamba,”kata Aria Wulon pada Lela Wangsa.

Lela Wangsa seperti tidak percaya.”Kau beragama Hindu,buat apa dengan kitab itu?”

“Hamba sedang belajar mengenali Islam,”Aria Wulon meningkah.”Banyak tentang agama Islam tidak ada dalam agama Hindu.”

“Mudah-mudah kamu beroleh hidayah dari Allah,Aria Wulon,”Bujang memberi perangsang.

“Mudah-mudahan,Panglima,”sambut Aria Wulon penuh pengharapan.

Indera Kayangan
Bahtera

60 thoughts on “HIKAYAT PANGLIMA AGUNG: Bab 7 – Berangkat ke Tanah Suci

  1. Terimakasih kerana menghidangkan hikayat ini . Saya telah mengikutinya hingga bab ini, namun …ceritereanya masih tergantung. Adakah hikayat ini penulisan peribadi saudara? atau cuplikan dari mana mana penerbitan? Adakah ia mempunyai kesudahan?

    1. Terima kasih kepada semua yg sudi membaca karya saya yg tidak seperti ini. Segala pengalaman Panglima Agung dalam Hikayat berkenaan digarap melalui orang ketiga yang sudi berkongsi pengalaman hidupnya yang penuh misteri. Akan saya cuba update dari semasa ke semasa. Saya cuba tapis setiap pengalaman mistik supaya tidak disalahanggap oleh mereka yg kurang arif. Apa pun,anggaplah ini sebagai halwa telinga dan santapan rohani. Wassalam.
      For those who like my narratives,actually they were part of my writing assigment in USM. However,the stories are all true. Hopefully you’ll learn something beneficial ffrom them. I know I did. Thanks for the feedbacks. Hasta la vista.

      1. assalamualaikum, saya amat tertarik akan kisah hikayat ini. pada dasarnya disebut hikayat tetapi bagi saya ini adalah kisah sebenar yg telah berlaku. sekiranya tak menjadi kesalahan, saya ingin berhubung dengan pihak tuan dan pihak ketiga yg tuan perkatakan.

      2. ASalam cikgu.. Bila nak smbung bab 8? Hehe.. Lama menunggu dah ni.. Anyway penulisan yg menarik cikgu. Jalan cerita yg menarik dn mudah difahami..

  2. Terima kasih, saudara Omar, semoga kecemerlangan diperolehi. Sebenarnya saya amat meminati karya ini, bukan sekadar karya atau halwa telinga, tetapi ada lain yang lebih jauh dari itu. Saya sedang mengkaji seseorang itu, iaitu kemungkinankah Panglima Agung ini juga Panglima Dewa Shahdan yang membebaskan Aru dari Aceh pada tahun 1669 kelak? Jika saudara ada maklumatnya tolong berikan pada saya. Saya sedang mencari siapa kah nama sebenarnya PANGLIMA DEWA SHAHDAN itu. sekian terima kasih.

  3. salam tuan empunya blog. karya hebat yang membuatkan saya tidak dapat lari dari membacanya sampai ke bab 7. adakah akan ada lanjutanya ke bab8 atau seterusnya. kerana karya ini ada banyak pengajaran dan pengalaman sejarah melayu.

  4. Sebenarnya masih ada sambungan dari kisah epik ini. Ada saya simpan dalam bentuk hard copy. Saya tidak tulis semuanya kerana saya dapati ada yang plagiat tulisan saya untuk kepentingan tertentu. Kisah ini berakhir apabila Panglima Agung dikatakan terkorban pada tahun masehi 1673 di perairan Selat Melaka…

  5. assalamualaikum saudara pengarang.terima kasih kerana usaha saudara dpt juga saya membaca hikayat karangan saudara.perkara alam mistik ini amat menarik.adakah saudara mempunyai kaitan atau bolih berinteraksi dgn alm bunian.

  6. Sepanjang kita membaca hikayat panglima agung banyak ilmu serta alamat yg kita dapat dan pelajari dari nyata dan ghaib alangkah indah jika dapat tuan empunya blog ini dapat menyambung cerita seterusya dgn lebih cepat kerana kita dapat merasakan kehadiran salah silah kita tersangkut paut dgn kisah tuan ini…..

  7. Assalamualaikum…..izin memberi pendapat..;

    sepanjang pembacaan hikayat ini satu karya yang bagus dan mengandungi sejarah rumpun melayu. rasa seperti hidup pada zaman tersebut. namun, ada beberapa perkara yang boleh diperbetulkan kiranya.
    contohnya;
    1.pengunaan kata moden :- terdapat beberapa tempat di mana perkataan moden atau bahasa masakini digunakan.
    2.pendapat pengarang dalam karya:- jangal apabila dibaca, rasnya tidak berkaitan pendapat pengarang dengan hidup cerita bujang.
    sepertinya wujud seseorang dari masa hadapan dalam cerita tersebut bermonolog tentang kehidupan bujang.
    sekiranya perlu, mungkin boleh diletak di sisi teks sebagai nota kaki.
    3.kesilapan naratif:- bujang setelah mengetahui keberadaan chendana daripada nenek kebayan, tetapi mengapa diteruskan pencarian lagi. perkara ini menimbulkan kekeliruan kepada pembaca ?????

    perkara-perkara diatas sedikit sebanyak mengurangkan nilai karya ini.sekiranya diperbetulkan, hikayat ini tak lain akan menjadi satu karya yang mantap dari segi pengisian dan penghayatan. di masa hadapan, diharapkan hikayat ini boleh diterbitkan dalam bentuk cetakan seperti novel sebagai tatapan umum.

    terima kasih dan tahniah kepada pengarang kerana menghasilkan karya bermutu ini.

    1. Bukan perkataan modern. Perkataan itu memang sudah digunakan ketika itu. Perkataan pinjaman dari luar. Begitulah proses assimilasi bahasa Melayu dari dulu hingga sekarang – meminjam dari bahasa lain.
      Tentang Chendana,Bujang hanya mengetahui cerita sebenar setelah bertemu dengan Puteri Rubiah yang menyamar sebagai Nenek Kebayan. Justru itu,pengembaraan diteruskan dengan menjelajah Tanah Bugis pula iaitu tanah leluhur Daeng Ratna.

  8. Sebenarnya sambungan Hikayat Panglima Agung sudah lama siap tetapi belum saya muatkan ke dalam blog ini. Ceritanya sudah sampai ke tahun Masehi 1674 ketika meletusnya perang antara Johor dengan Jambi yang menyebabkan jatuhnya empayar Johor dan bermulanya campur-tangan orang Bugis di dalam kesultanan Melayu.

  9. Satu penceritaan yg begitu dlm. Perlu penghayatan dlm pembacaan. Pengarang telah memasukkan topik2 kegemilangan dlm pelbagai aspek. Org biasa tak akan mampu membuat penceritaan sebegini. Mungkin penulis merupakan salah seorg warisan dlm kisah ini @ tlh diceritakan kepada penulis oleh warisannya. Pada pendapat sy cerita ini adalah benar dan ditokok tambahkan utk mengaburi. Nama2 yg diceritakan sememangnya wujud. Tahniah pada penulis.

  10. Ini hasil asli saya,bukan hasil ciplak atau plagiat. Tapi saya tahu ada yang menciplak hasil karya saya. Sebab itu,sambungan dari hikayat ini saya simpan dalan hard disc dan belum disiarkan. Jalan ceritanya sudah sampai ke era perang Jambi-Johor(1674 Masehi) sebelum Panglima Agung ‘hilang’.

      1. TERIMA KASIH SAYA JUGA PEMBACA SETIA TELAH SELESAI MEMBCANYA DAPAT PEDOMAN DAN INSPIRASI..HARAP PANJANG UMUR MURAH REZEKI BOLEH TAMBAH ILMU LAGI..

    1. Asalam..Rasanya bila la akan di upload ke blog untuk sambungan seterusnya..
      Dah lama menunggu..huhuhu.

  11. dapatkah kehidupan berpoligami yg diamalkan orang lelaki zaman sekarang suasananya macam kehidupan Panglima Agung…?

  12. sudah nak masuk tahun ke 3 saya menanti kan sambungan kisah ini….sepanjang tempoh itu tiap2 hari sy klik blog nie utk sambungannya😥

  13. Salam, tuan saya Dah 10 Kali katam hasil tangan tuan….terima kasih atas garapan bahasa yg indah menarik…….masih menunggu sambungannya…..

  14. Assalamualaikum.. Mari sama2 berdoa moga pak ismail omar dilapangkan waktunya tuk muatkan kelanjutan hikayat ni.. amieen…

  15. KISAH YG BENAR… CUMA ADA GARAPAN BARU AGAR JALAN CERITA LEBIH MUDAH DIFAHAMI.. WATAK WATAK YG MENGUJAKAN DAN TELAH DITEMUI BEBERAPA WATAK… BERWARIS DIJOHOR BERRAKYAT KEKEDAH… TUJU HIDUP TELAH TERSURAT… KAMI TAK TAU BERMADAH… MENUNGGU KISAH SELANJUTNYA HANYA UNTUK MENGESAH… SEPERTINYA PERNAH LALUI SETIAP DETIK JALAN CERITA INI…

  16. Terima kasih,Aung Sendayu. Memang saya akui menemui watak Panglima Agung secara misteri ketika dalam pertapaan. Saya menulis cerita ini berdasarkan pengalamannya sebelum bergelar Rijalul Ghaib dan masih wujud hingga sekarang. Selainnya saya serahkan kepada Allah Taala. Wallahualambissawab.

    1. ada beberapa novel yg sy baca dan diberi kesempatan oleh Allah bertemu langsung dengan watak dalam ceritera tersebut… antaranya novel naga sastra sabuk inten, api dibukit menoreh dan panglima agung ini…

      1. Alhamdulillah kerana Allah beri peluang dan kesempatan. Bukan semua manusia diberi peluang begitu. Bersyukurlah kerana Allah angkat sedikit hijab-Nya supaya kita sedar betapa agungnya Allah Taala. Kepada yang agak skeptikal,belajarlah lagi dari mereka yang tahu.

    2. Ahlan Wasahlan tuan penulis…Pengalaman dan pengembaraan Panglima Agung telah membetulkan persepsi & memberi pencerahan kepada saya terhadap kewujudan alam bunian dan rijalul ghaib. Setelah membaca sehingga Bab 7 ini, banyak iktibar yang saya perolehi. Antaranya Allah s.w.t. telah menjadikan kita sebagai manusia semulia-mulia kejadian dan tidak Allah kirimkan ujian kepada manusia melainkan untuk meningkatkan martabat mereka di sisiNya. Wallahu a’alam…Terima kasih

  17. lama sudah hamba menanti akan sambungan kisah ini. sekiranya sudah ada kesudahan kisah riwayat alangkah baiknya sekiranya diturunkan segera. agar terubat rindu dihati. banyak pengajaran bagi ahli pendekar sufi dalam kisah ini. Semoga tuan hamba dapat menyegerakan sambungan kisah ini.

  18. Assalamu’alaikum ….
    Salam kenal dari tanah melayu Asahan, Sumatera Utara, Indonesia.
    Tak sengaja saya searching dalam google tentang seorang panglima laut dari Aceh yang memporak-porandakan negeri Johor. Beliau bergelar Orang Kaya Raja Lelawangsa. Beliau hidup pada zaman Sultan Iskandar Muda. Saya hanya sekadar ingin tahu tentang beliau karena sedikit sekali sejarah yang menerangkan tentang beliau. Begitu pun, saya sedikit terhanyut dengan hikayat di atas. Pengalaman penulis seakan begitu terasa di hati pembaca. Meski saya sedikit agak sukar memahami dua-tiga kata yang ada. Walaupun begitu, saya dapat menangkap maksud keseluruhan tulisan di atas. Menanggapi keluhan penulis, kenapa tak dibukukan saja hikayat yang mantap ni? Tak ada plagiat atau pun mencuri buah karya saudara lagi bilamana buah karya tersebut telah di hak ciptakan dalam undang-undang negara. Sebagai orang yang suka menulis, saya sangat geram sekali dengan kegiatan plagiatisme.

  19. assalammualaikum saudara, gerangan bilakah sambungan cerita tuan hamba akan bersambung. Jangan dibiarkan terlalu lama kerana ada maksud disebalik cerita tersebut. Semoga wangsa kembali bangkit memijak bumi yang nyata, menggegar langit yang tinggi dengan kalimah tauhid.

  20. Salam muhibah kepada pembaca T.A.Iskandar…..kpd e.ismail tahniah dgn karya yg dikongsi.

  21. Salam Tuan,
    Mohon izin untuk mencetak sebagai bahan bacaan secara “offline”. Kebangkitan itu pasti dengan aturan yang tidak di sedari,Termaktub dan terpelihara. masa jua menghitungnya.
    wallahualam

  22. Salam tuan, gundah gulana hati ini ternanti-nanti akan sambungan perjalanan hidup panglima agung..terasa rindu yang amat sangat..sangat terkesan tatkala membaca kisah panglima agung dan meremang satu badan setiap kali menyebut nama beliau..bilakah dapat diteruskan sambungannya?

  23. Salam…nak tnye…xde da ke sambungan kisah ni?atau tuan sudah bukukan?kalau da bukukan blh sy cuba cari di kedai2 buku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s